Le Mercure 1730 - obchodní loď
03.01.2015
Zahájena stavba - základní kostra je tvořena překližkou, protože model bude postavený jako hotová loď - uzavřený a barvený tak, jak vypadal ve skutečnosti. Musí splňovat kritéria při soutěžích pro zařazení do kategorie C 1. Kostra bude tvořit vnitřek modelu a po obvodu kostry kýlu jsou nalepeny části kýlu včetně drážky pro plaňkování, které budou vidět.
Začal jsem vnější plaňkování - od hlavní otěrové lišty dolů, celý spodní trup. Následně konstrukce zrcadla a potom plaňkování od hlavní otěrové lišty nahoru, včetně zesílení na přídi.
11.02.15
Práce na hlavní palubě - zesílené plaňky jsou z hrušky, ostatní světlé javor. Palubu jsem po položení planěk vybrousil, nakreslil kolíkování, vrtáno průměr 0,8mm, kolíky z bambusu protažené na průměr 0,7mm.
Po kolíkování finální broušení, úprava sešikmené hrany zesíleného středu paluby.
Plaňkování vnitřních boků, z venkovní strany nalepení rámečků pro střílny, vypilování střílen na jejich rozměry.
18.02.15
Oplaňkování vnějších boků včetně okrasných lišt, uzavření přídě.
02.03.15
Vyrábím jednotlivé části, které budou umístěné na hlavní (dělové) palubě - jednotlivé palubní průlezy, úvazník kotevního lana, vratidlo, kajuty v zadní části a další. Všechny části jsou zatím volné, protože je budu před usazením do lodi stříkat na barvu, která byla v té době používaná. Prakticky bude barvené vše, kromě palub, které byly na lodích nenatírané.
12.04.15
Položil jsem palubu přední nástavby a ukončení zvýšených boků včetně úvazníkových sloupků, nainstaloval jsem kladkostroj spouště předního ráhna, který prochází přes nástavbu až na hlavní palubu, kotevní výložníky a sestavu úvazovacích ok kolem prostupu předního stěžně.
Zasklil jsem na hotovo zadní a boční okna kajut.
29.04.15
Položena zadní paluba a obložení vnitřních stěn a zrcadla nad zadní palubou, vyrobeny rošty.
17.06.15
Vyrobil jsem kajuty na zadní palubě, schody se zábradlím, odtokové otvory vyložené olověným plechem a postupně vyrábím jednotlivé části výstroje zadní paluby jako úvazníkové lavice, rohatinky a podobné drobnosti.
4.8. - 14.9.15
Zhotovil a umístil jsem závěsy střílen a dveří na příď, vyřezal jsem přední kloun a také kormidlo včetně závěsů. Spodní část lodě pod čarou ponoru jsem nastříkal příslušnou bílou barvou a pustil jsem se do předělávky bočních dílů zadního zrcadla. Původní jsem vyřezával z jednoho kusu a protože ty části nešlo stoprocentně zamaskovat a nastříkat, rozhodl jsem se je předělat a to z jednotlivých dílů a stříkat je postupně. Výsledek je o mnoho lepší. Začal jsem dělat boční nástavby zádi ve kterých byly záchody pro kapitána a důstojníky, tyto jsem dnes dokončil.
27.10.2015
Dokončil jsem výzdobu zrcadla a přesunul jsem se na příď - zesílení klounu a otěrové trámce pod průvlaky kotevních lan. Kromě toho jsem zhotovil zábradlí přední a zadní nástavby včetně lodního zvonu.
Výroba velkého člunu - klasicky na kopytě naohýbaná žebra a oplaňkování.
Celý trup je dokončený a tak se začínám věnovat stěžňům a lanoví.
Boční úpony jsou v horní části omotané až po "catharpins" a závěsy kladkostrojů jsou omotávané celé.
Pustil jsem se do výroby kladek - technologii jsem docela zvládl a není to zdaleka tak pracné, jako když jsem vypilovával jednotlivé kladky postupně.
Dokončeno pevné lanoví.
08.01.2017
Všechna ráhna jsou osazena kladkami, vyrobeny kotvy a kotevní lana a kotvy umístěny na svá místa na předních úponových lavicích.
29.01.2017
Výroba plachet - rozhodl jsem se pro obarvení látky ještě před stříháním a šitím, abych pak mohl používat lepidlo na textil pro fixaci jednotlivých dílů zesílení. Plachty jsem nastříhal s přesahem, vyrobil jsem vodící lištu pro šití svislého prošití pro znázornění složení plachet z jednotlivých pásů plátna. Plátno, používané v té době mělo šířku 21 palců a slabší plátno pro horní plachty mělo šířku 24 palců. To je v mém měřítku 11,8 a 13,5mm. Spoje pásů pláten znázorňuji jedním stehem, protože ušít dva rovnoběžné stehy vedle sebe s roztečí 0,8mm asi nejde.
Po prošití plachet svisle, jsem plachty zaobroubil, nalepil jednotlivé výztuhy a následně jejich kraje prošil.
Lemovací lana plachet je potřeba použít silnější, než byla skutečnost, protože nejtenší plátno je několikanásobně silnější, než bylo skutečné a tak je nutné se řídit citem, tak, aby plachta vypadala přirozeně.
08.02.2017
Výroba malého člunu - pomocí kopyta vyrobena kostra, kde spodní části žeber jsou vyřezané a boční části žeber ohýbané.
Člun byl poslední díl, který ještě chyběl. Momentálně dokončuji obšívání lemování plachet.
21.02.2017
Začínám věšet první plachty na ráhna a následně na stěžeň.
Postupuji následovně - plachtu přivážu kompletně na ráhno a navážu všechna ovládací lana a potom pověsím kompletní ráhno s plachtou na místo a protahuji a uvazuji jednotlivá ovládací lana na jejich místa. Konce lan nechávám delší, pro pozdější korekci.
05.04.2017
Dnešním dnem jsem dokompletoval Merkura a jsem připraven na republikovou soutěž modelů "C" , která se koná 5.-7.05.2017 v Brně,
v galerii Vaňkovka.
Srdečně zvu všechny příznivce a modeláře ke zhlédnutí těch nejlepších modelů.
1.-9.září 2018 na mistrovství světa v Rumunsku získal model stříbrnou medaili v kategorii C1
Na republikové soutěži lodních modelů kategorie C získal Merkur zlatou medaili.