modely lodí

Přejít na obsah
Mechanismus na stáčení lan

Mechanismus na stáčení lan jsem si vyrobil z dílů stavebnice Merkur, ozubená kola jsem si koupil na netu (jsou ke stavebnici Merkur ale jsou kovová) a jako pohon jsem použil vrtačku čínské výroby za 350Kč. Perfektně vyhovuje, protože má pravý a levý chod a plynulou regulaci otáček. Pohon druhé strany je aku šroubovák, který jsem dostal jako dárek při koupi jiného
nářadí. Vodící koleje jsou ze staré dráhy pro malá autíčka (pozůstatek po synovi) Původně jsem sestrojil šest háčků pro jednotlivé prameny, ale to  nebylo dobré a tak jsem je zredukoval na tři. Později jsem přidal ještě čtvrtý háček pro stáčení čtyř nití.
Omotávání lan

Protože některá lana na lodi byla ještě omotána tenkým lanem, vyrobil jsem si další nástroj. Použil jsem opět již osvědčené díly z Merkura, dokoupil další ozubená kola a motorek s převodovkou do pomala na pohon. Osky horních kol jsou z trubiček, aby se dalo lano prostrčit středem a zajišťuje se dřevěnými kolíčky tak aby se lano mohlo posouvat. Pro omotávání krátkých dílů lan například oka, nebo smyčky stěhů, se jedna trubičková osička výmění za osku s krokodýlkem. Ovládání motorku je mikrospínačem a přepínání levého a pravého otáčení. Přidal jsem ještě na levý konec nasazovací háček a využívám přístroj i místo aku šroubováku při stáčení lan.
Výroba kladek
Na výrobu jedné velikosti kladek jsou potřeba dvě tvarové frézy, to
znamená, že v mém případě na pět různých délek mám deset fréz.
Pro měřítko 1:48 vyrábím kladky o délce 3, 3.5, 4, 4.5 a 5mm
Frézy vyrábím z kulatiny průměr 6mm, na jednom konci stočená stopka pro upnutí průměr 3,2mm a na druhém konci jednobřitý tvar. Materiál používám nástrojovou ocel, která je přímo kalitelná, ale vzhledem k frézování dřeva může být klidně použitá jakákoli železná kulatina.
První frézkou frézuji boční zakulacení kladky a druhou frézkou zaoblení kladky na straně čepu.
Pro boční frézování mám upnuté čtyři lišty (obr.1). 
Poté lišty vyjmu a pokračuji vždy jen na jedné liště - 
frézování drážky pro lano (obr.2), 
vyvrtání otvorů pro lano (obr.3), 
frézování čela kladek (obr.4), 
frézování drážky pro úvazek kladky (obr.5), 
vrtání drážky ve spojích mezi kladkami (obr.6).
Pak zbývá rozřezat lištu na jednotlivé kladky a vršky kladek začistit smirkovým papírem.
                             Kolmé broušení
Na kolmé broušení žeber používám smirkové pásky upravené na upnutí do lupénkové pilky. Před několika roky jsem je koupil v USA a údajně se dají koupit i v Anglii.
Na hrubší broušení jsem si vyrobil upínací stůl pro pásovou brusku Proxxon a broušení se podstatně zrychlilo.
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky